Konkurrencen er stor

Videnskab og forskning

 

Når vi ser på forskning og videnskab, så er der blandt de største firmaer i verden en meget stor konkurrence. De kæmper alle for at holde sig på toppen, og de bruger hvert år mange timer og milliarder på at sikre, de får de bedste forskere, og de kommer til at samarbejde med de bedste indenfor forskellige områder, så de kan sikre dem selv og samtidig også, at de kan få det næste store scoop på markedet.

De bedste hoveder

Det bliver brugt mange studerende, og der er mange, som skriver deres Ph.d for de forskellige firmaer. Specielt i medicinalbrancherne er det meget brugt, for det er der, de nye ideer skal komme fra, og fra de store universiteter er der kommet mange nye, gode ideer, som senere er kommet ud på de store markeder og vist sig at være lige det, som verden stod og ventede på.

Et af disse produkter skulle være noget af det første medicin mod AIDS, Retrovir, som var med til at sikre, at dem som led af HIV og AIDS fik et liv, som var af meget bedre kvalitet, og de fik et meget længere liv, end de havde før.

Når konkurrencen er så stor, og det koster så meget for at finde det ene produkt, som i en periode vil give firmaet og aktionærerne et overskud, så er der selvfølgelig mange firmaer, som vil komme ud i perioder, hvor det ikke kører for dem økonomisk, og det er et stort problem. Det er også derfor, vi ser, at mange af de firmaer, som beskæftiger sig med videnskab og forskning, er store firmaer. De opkøber dem, som ikke kan være med, og de bruger den vidensbank, som følger med, til at komme videre i egen forskning.

nullpoint